Rode vruchten portsaus met Griekse yoghurt

IMG_9528Het lijkt erop alsof we er nu echt aan moeten geloven: de herfst komt eraan. Al meerdere malen deze week kwam ik aan in de bieb terwijl de regendruppels van mijn gezicht en haren af dropen, fietste ik door de regen naar huis en ik draag alweer dikke vesten als ik op mijn kamer zit. Niet echt mijn tijd van het jaar. Gelukkig zijn er ook leuke dingen aan de herfst! Geoorloofd warme chocolademelk met slagroom drinken, sokken aan in bed en herfstwandelingen in het bos. En natuurlijk tijd voor comfort food. Risotto, pompoen, linzensoep.. mmm zo lekker!

Ook dit toetje past wel bij een herfstige dag. Warm fruit met een beetje port erdoor, lekker met wat Griekse yoghurt of yoghurtijs. Ik gebruikte hier diepvriesfruit, maar mocht je een restje (overrijp) vers fruit over hebben: dat kan natuurlijk ook!

Ingrediënten (voor 4 personen):

  • 1 doosje (250 gram) diepvriesfruit (bijvoorbeeld bosbessen, bramen, bessen)
  • 100 ml water
  • 100 ml rode port
  • 50 gram rietsuiker
  • 1 eetlepel maizena
  • eventueel wat kokosschaafsel of geroosterde noten ter garnering
  • Griekse yoghurt of (yoghurt)ijs om bij te serveren

Bereidingswijze:

Zet een pan op het vuur met daarin het fruit, water, de port en de suiker. Breng aan de kook en laat even inkoken tot het fruit zacht is geworden en het mengsel er wat stroperig uit ziet. Meng de maizena in een kom met een scheutje water en giet het papje al roerend bij het fruit mengsel. Verwarm nog even door tot het de gewenste dikte heeft bereikt.

Schep vier mooie glazen halfvol met Griekse yoghurt of ijs. Verdeel de warme saus erover en garneer eventueel met noten of kokosschaafsel. Mooi om op te dienen met een blaadje munt of basilicum. Enjoy!

IMG_9526 IMG_9529

Plaats een reactie